AHLAN YA RAMADAN!

118

Ramadan adalah bulan kita dijemput menjadi tetamu Allah SWT bagi menyahut seruan Allah SWT melalui firman-Nya:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيۡكُمُ ٱلصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ﴿ ﴾١٨٣

“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.” [Surah al-Baqarah: 183]

Alhamdulillah, marilah kita perbanyakkan bersyukur kepada Allah yang telah memberi peluang sekali lagi untuk menjadi tetamu Allah di bulan Ramadan yang penuh kerahmatan dan keampunan.

Pada bulan yang mulia ini, kita dihidangkan oleh Allah SWT dengan rezeki makanan rohani dan jasmani yang menyuburkan kehidupan kita di dunia menuju ke alam akhirat. Hidangan yang kita dapat bukan sahaja amalan puasa yang diwajibkan, bahkan pahalanya berlipat kali ganda yang hanya diketahui oleh Allah SWT.

Hasil ibadah puasa adalah meningkatkan sifat taqwa, dengan cara yang telah ditetapkan oleh Allah mengikut kemampuan makhluknya. Adapun yang tidak berkemampuan tidak dipaksa, tetapi digantikan dengan puasa pada hari dan bulan lain apabila ada kemampuannya. Kalau tidak mampu juga hendaklah membayar fidyah (sumbangan) kepada saudara yang memerlukan pertolongan.

Amalan yang dikerjakan di bulan Ramadan juga untuk melahirkan rasa syukur seorang hamba kepada Allah SWT dengan mendidik ruh, akal dan jasad mereka. Kita juga digalakkan untuk solat tarawih, bacaan al-Quran dan ibadah-ibadah yang lain serta memperbanyakkan bersedekah dengan mengorbankan harta benda dan mensucikannya melalui kefardhuan zakat fitrah. Sepatutnya dibulan inilah umat Islam dididik untuk lebih terkehadapan dalam menjalankan kerja-kerja kebajikan dan membantu mereka yang memerlukan.

Marilah kita bersama-sama mengejar ganjaran besar yang disediakan oleh Allah SWT dan menambah kebajikan sebanyak-banyaknya sesama kita umat Islam. Semoga kedatangan Ramadan memberikan kekuatan dan mampu memupuk semangat penyatuan umat seluruhnya.

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Bertarikh: 30 Sya’ban 1445H / 11 Mac 2024M