7,540 Kes Baharu, Covid-19 Belum Reda Di Britain

587

Disebalik dakwaan Britain yang dikatakan sudah reda dengan penularan pandemik, negara itu telah melaporkan 7,540 lagi kes koronavirus dalam tempoh 24 jam terakhir.

Jumlah itu adalah yang tertinggi sejak akhir Februari, menurut angka rasmi yang dikeluarkan pada hari Rabu.

Jumlah kes coronavirus di negara ini kini berjumlah 4,535,754.

Negara itu juga mencatat enam kematian yang berkaitan dengan coronavirus, menjadikan jumlah kematian yang berkaitan dengan coronavirus di Britain menjadi 127,860.

Angka-angka ini hanya merangkumi kematian orang yang meninggal dalam masa 28 hari dari ujian positif pertama mereka.

Lebih daripada 40.7 juta orang, atau lebih daripada tiga perempat orang dewasa di Britain, telah diberi suntikan pertama vaksin koronavirus sementara lebih dari 28.5 juta orang telah divaksinasi sepenuhnya dengan dos kedua, menurut angka rasmi terbaru.

Data terbaru terungkap apabila lebih daripada 1 juta orang menempah vaksin COVID-19 melalui laman web Perkhidmatan Kesihatan Nasional (NHS) pada hari Selasa, satu rekod tertinggi.

Hasil mercu tanda datang pada hari tempahan dibuka untuk mereka yang berumur 25 hingga 29 tahun.

Sementara itu, pemerintah Britain menghadapi tekanan yang semakin meningkat untuk menunda langkah terakhir pembukaan kunci di England pada 21 Jun kerana kebimbangan mengenai penyebaran varian Delta yang pertama kali dikenal pasti di India.

Public Health England (PHE) mengatakan bahawa varian Delta kini menjadi “dominan” ketegangan di Britain.

Kerajaan Inggeris dijangka melihat semua had undang-undang mengenai hubungan sosial akan dihapus pada 21 Jun, bagaimana pun, difahamkan bahawa keputusan akhir mengenai pelonggaran penguncian yang dirancang tidak akan dibuat sehingga 14 Jun.

Para pakar telah memperingatkan bahawa coronavirus dapat terus berkembang selama bertahun-tahun yang akan datang, dan akhirnya kemungkinan vaksin saat ini akan gagal melindungi terhadap penularan, jangkitan, atau bahkan terhadap penyakit yang disebabkan oleh varian yang lebih baru. – Xinhua