Semoga ‘Keringat’ Para Guru Manjadi Amal Soleh

1104

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) – beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.

Badan Perhubungan PAS negeri Terengganu (BPPNT) mengucapkan tahniah dan syabas kepada semua guru-guru dan pendidik di seluruh negara amnya dan guru serta pendidik di negeri Terengganu khasnya.

Sempena sambutan Hari Guru pada hari ini, kami amat menyedari betapa pengorbanan yang telah diberikan oleh para guru, yang begitu gigih mendidik dan mentarbiyah anak-anak menjadi manusia yang berguna.

Kami akan terus memberikan sokongan dan berdiri teguh dibelakang para guru dalam memperjuangkan dan memertabatkan profesion perguruan agar diletakkan ditempat yang selayaknya.

Bilangan 500, 000 orang guru seluruh negara, bukan sahaja berperanan mendidik anak_anak bangsa bahkan juga adalah kelompok penting bagi mengajar dan menentukan hala tuju politik negara, agar negara kita di pimpin kearah yang lebih baik bagi masa depann negara yang lebih cemerlang.

Kami meletakkan harapan, menjadi seorang guru itu bukan hanya sebagai satu kerja atau karier untuk kelangsungn tanggungjawab memenuhi keperluan hidup, tetapi guru juga adalah agen dakwah yang menjadi ‘daie ila Allah’, sewajarnya perlu sama memainkan peranan untuk menegakkan syariah Allah.

Sekalung penghargaan kami kepada guru-guru yang berkhidmat dengan agensi dan badan-badan dalam Parti Islam SeMalaysia, yang mengajar dan mendidik anak-anak di Pusat Asuhan Tunas-tunas Islam (PASTI), madrasah-madrasah (Dar-dar) di Maahad-maahad dan Institusi Pengajian Tinggi yang terus beristiqamah.

Ucapan syabas dari kami kerana terus gigih memberikan khidmat, demi kelangsungan cita-cita perjuangn masa depan Islam.

Kami juga menzahirkan rasa sedih dan terkilan, hari guru yang sepatutnya disambut dengan ceria kerana menghargai jasa para dan diraikan sekurang-kurangnya dengan sepotong kek, sebaliknya kerajaan negeri Terengganu ‘menghadiahkan’ penyapu dan pencakar, yang tak selayaknya pada sambutan Hari Guru.

Semoga ia tidak menjadi amalan, umpama bekas seorang Menteri Besar Umno-BN Selangor yang memberikan hadiah penyapu sebagai penghargaan kepada penjawat awam.

Selamat Hari Guru dari kami, semoga segala keringat yang dicurah oleh para guru menjadi amal soleh yang berkekalan sehingga akhirat nanti.

Sekian, terima kasih yang tidak terhingga dari kami.

YB Haji Satiful Bahri Mamat,
Pesuruhjaya PAS negeri Terengganu
AhliDewan Undangan Negeri Paka
16 Mei, 2015/ 27 Rejab, 1436