Adab ‘Ikhtilaf’ (Perbezaan Pendapat) Dalam Perpaduan Ummah

117

Islam menegaskan konsep perpaduan umat melalui dua pendekatan. Pertama, perpaduan umat Islam pelbagai bangsa dalam satu agama. Kedua, perpaduan umat manusia dalam masyarakat majmuk pelbagai agama dan bangsa.

Kedua-dua pendekatan ini berkonsepkan istiqamah dan tegas dalam perkara dasar dan rukun, serta menghormati kebebasan akal yang sihat dan tiada paksaan dalam beragama.

Islam juga mewajibkan keikhlasan terhadap para penganutnya kerana sebarang paksaan supaya menganut Islam akan mencipta golongan munafiq. Akhirnya, golongan itulah yang akan merosakkan imej Islam dan masyarakatnya. Pada masa yang sama, Islam mewajibkan berlaku adil kepada semua.

Bagi penganut Islam yang beriman kepada rukun-rukun agamanya, sama ada rukun iman atau rukun Islam, mereka diwajibkan menerima ketetapan yang berada di luar kemampuan akal manusia dengan penuh kepercayaan kepada Allah SWT serta Rasulullah SAW yang dipilih dan dilantik oleh-Nya. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا٥٩﴾

“Wahai orang-orang yang beriman, taatilah kalian kepada Allah dan taatilah kalian kepada Rasulullah dan kepada Ulil Amri (orang-orang yang berkuasa) daripada kalangan kalian. Kemudian, jika kalian berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kalian mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya; jika kalian benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Akhirat. Oleh yang demikian itu adalah lebih baik (bagi kalian), dan lebih elok pula kesudahannya.” (Surah al-Nisa’: 59)

Dan juga firman Allah SWT:

﴿وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا٣٦﴾

“Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan; apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara, (tidaklah harus mereka) mempunyai hak untuk memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.” (Surah al-Ahzab: 36)

Semua pihak hendaklah menghayati bahawa perbezaan pendapat itu berlaku dalam dua keadaan. Pertama, berlaku perbezaan pendapat yang negatif sehingga ia mencetuskan perpecahan dan membawa keburukan dalam kehidupan bermasyarakat. Maka, Islam sama sekali mengharamkannya.

Adapun dalam keadaan yang kedua, berlaku perbezaan pendapat yang membawa kepada kesan positif, hikmah dalam perbezaan dan kepelbagaian dalam kehidupan manusia. Maka, Islam mengizinkannya berlaku dengan sempadan adab yang perlu dijaga agar tidak mencetuskan ketegangan yang boleh merosakkan.

Dalam menangani perubahan serta perbezaan realiti, situasi dan tahap kemampuan makhluk manusia dari segi akal dan fizikal, maka Allah SWT juga mengizinkan berlakunya perbezaan dalam menentukan hukum agama berkonsepkan maqasid al-syari‘ah yang lebih luas dan anjal (fleksibel).

Dalam al-Quran terdapat ayat-ayat yang berbeza hukumnya setelah ia diwahyukan oleh Allah SWT. Termasuklah hukum yang paling tegas, ia disampaikan dengan uslub (pendekatan) tarbiah secara bertahap yang tidak mengejutkan masyarakat Arab yang terkenal dengan sifat kedegilan jahiliahnya. Khususnya apabila Allah SWT menetapkan pengharaman arak dan judi dengan beberapa kali penurunan wahyu, bermula dengan firman-Nya:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ…٤٣﴾

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kalian menghampiri sembahyang (mengerjakannya), sedang kalian dalam keadaan mabuk, sehingga kalian sedar dan mengetahui akan apa yang kalian katakan…” (Surah al-Nisa’: 43)

Kemudian diikuti dengan firman Allah SWT:

﴿يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا…٢١٩﴾

“Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah: ‘Pada kedua-duanya terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia. Akan tetapi, dosa kedua-duanya lebih besar daripada manfaatnya…” (Surah al-Ahzab: 36)

Seterusnya pengharaman arak dan judi ditegaskan oleh firman Allah SWT:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ٩٠ إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ٩١﴾

“Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya (meminum) arak, berjudi, (berkorban untuk) berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, (semuanya) adalah kotor (keji) termasuk daripada perbuatan syaitan. Oleh itu, hendaklah kalian menjauhinya supaya kalian berjaya. (90); Sesungguhnya syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian antara kalian lantaran (meminum) arak dan berjudi, dan mahu menghalang kalian daripada mengingati Allah dan mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kalian berhenti (daripada melakukan perkara tersebut)? (91).” (Surah al-Ma’idah: 90-91)

Para ulama’ bersepakat menetapkan bahawa sesuatu hukum itu adalah berpandukan sejarah sebab ia diwahyukan.

Terdapat di sana perkara furu‘ (cabang) dalam semua rukun agama dari aspek pelaksanaan hukum Islam, khususnya dalam perkara dasar yang bersifat umum. Maka, para ulama’ berijtihad (bersungguh-sungguh) dengan membuat kajian bagi menyatakan hukum berdasarkan kepada perubahan serta perbezaan situasi dan realiti masyarakat, atau berpandukan dalil yang paling kuat.

Contohnya dalam hukum ihya’ al-mawat (penerokaan tanah), terdapat perbezaan antara mazhab Syafi‘i dengan mazhab Hanafi. Mazhab Syafi‘i menegaskan bahawa diberikan kebebasan untuk dimiliki tanah yang diterokai, sehingga ia tidak perlu mendapat keizinan pihak kerajaan. Hal ini demikian kerana, kebanyakan mereka berada di daerah Hijaz yang diliputi dengan padang pasir yang luas dalam keadaan masyarakat yang tidak ramai penduduk.

Adapun mazhab Hanafi pula menegaskan adalah diwajibkan mendapat kebenaran kerajaan untuk meneroka tanah, kerana mereka berada di Iraq yang mempunyai kawasan subur dan kepadatan penduduk.

Adapun al-Quran telah menyatakan dasar umum berkenaan perkara tersebut dalam beberapa ayat al-Quran, antaranya firman Allah SWT:

﴿هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَإِلَيْهِ النُّشُورُ١٥﴾

“Dialah yang menjadikan bumi itu mudah bagi kalian, maka berjalanlah di segala penjurunya, dan makanlah sebahagian daripada rezeki yang dikurniakan oleh Allah; serta (ingatlah), kepada Allah jualah kalian dibangkitkan untuk hidup semula (maka hargailah ni‘mat-Nya dan takutilah kemurkaan-Nya).” (Surah al-Mulk: 15)

Selain itu, berlaku perbezaan pendapat dalam masalah Ahli Zimmah (kerakyatan kepada bukan Islam) antara mazhab Syafi‘i dan Hambali dengan mazhab Hanafi dan Maliki.

Mazhab Syafi‘i dan Hambali yang menetapkan bahawa Ahli Zimmah terdiri daripada kalangan penganut Ahli Kitab (Yahudi dan Kristian) dan Majusi sahaja. Hal yang tersebut disebabkan hanya itu sahaja penganut agama yang ada dalam masyarakat mereka.

Adapun Mazhab Hanafi dan Maliki pula mengizinkan kepada penganut berbagai-bagai agama yang lebih banyak menjadi rakyat mereka berstatus Ahli Zimmah. Hal ini demikian kerana, mereka berada dalam sebuah masyarakat majmuk yang lebih besar berkonsepkan tiada paksaan dalam beragama dan bersikap adil terhadap semua. Hal ini sebagaimana firman Allah SWT:

﴿لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ…٢٥٦﴾

“Tiada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam)…” (Surah al-Baqarah: 256)

Begitu juga firman Allah SWT:

﴿وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ٩٩﴾

“Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah beriman sekalian manusia yang ada di bumi. Maka, apakah kamu (hendak) memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman semuanya?” (Surah Yunus: 99)

Dan juga firman Allah SWT:

﴿إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا٥٨﴾

“Sesungguhnya Allah menyuruh kalian supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kalian menjalankan hukum antara manusia, (Allah menyuruh) kalian menghukum secara adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberikan pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kalian. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.” (Surah al-Nisa’: 58)

Ada juga berlaku kekhilafan dalam mentafsirkan satu perkataan yang memberikan makna kepada beberapa maksud yang berbeza. Sebagai contoh, hukum bertayamum bagi menggantikan wudhu’ apabila ketiadaan air atau berpunca daripada kesakitan yang tidak boleh menggunakan air. Perbezaan berlaku dalam mentafsirkan perkataan صعيد (so‘id), sama ada dengan maksud debu tanah atau apa-apa sahaja yang ada di atas tanah, sebagaima yang dijelaskan dalam firman Allah SWT:

﴿…فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا٤٣﴾

“…Kemudian kalian tidak mendapat air (untuk mandi atau berwudhu’), maka hendaklah kalian bertayamum dengan so‘id (tanah yang suci), maka sapukanlah ke muka kalian dan kedua-dua tangan kalian. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.” (Surah al-Nisa’: 43)

Apa yang menarik mereka tidak berpecah belah, sekalipun mereka berbeza pandangan dalam perkara kekhilafan seperti ini dan masih lagi menunaikan sembahyang berjemaah secara bersama.

Dalam keadaan yang berbeza, agama Islam menggalakkan agar diadakan perbincangan atau dialog secara bijaksana dengan berhujah, bukannya bertengkar tanpa sopan dan adab. Hal ini sebagaimana yang dinyatakan oleh firman Allah SWT:

﴿ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ١٢٥﴾

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang tersesat daripada jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.” (Surah al-Nahl: 125)

Dalam keadaan masyarakat majmuk yang bercampur aduk, Allah SWT menunjukkan adab terhadap kalangan bukan Islam dengan menjaga sensitiviti mereka. Hal ini penting untuk dipelihara supaya ia tidak menjadi punca berlakunya ketegangan, bertepatan dengan firman-Nya:

﴿وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكُوا وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ١٠٧ وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ١٠٨﴾

“Dan kalau Allah menghendaki, nescaya mereka tidak mempersekutukan-Nya; dan Kami tidak menjadikan kamu (wahai Muhammad) pemelihara bagi mereka, dan kamu sekali-kali bukanlah pemelihara bagi mereka (kerana semuanya itu terserah kepada Allah semata-mata)(107); Dan janganlah kalian memaki sembahan-sembah yang mereka sembah selain daripada Allah, kerana mereka kelak akan memaki Allah secara melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami menjadikan bagi setiap umat menganggap baik akan perbuatan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan. (108).” (Surah al-An‘am: 107-108)

Allah SWT mengajar Rasul-Nya, Nabi Musa AS dan Nabi Harun AS bagaimana untuk menghadapi Firaun iaitu seorang pemerintah yang paling zalim dalam sejarah kemanusiaan. Sebagaimana firman-Nya:

﴿اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى٤٣ فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى٤٤﴾

“Pergilah kalian berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas (dalam kekufurannya). (43); Kemudian hendaklah kalian berbicara kepadanya, dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan dia beringat atau takut. (44).” (Surah Taha: 43-44)

Dalam hubungan antara negara-negara pula, Islam mendahulukan perdamaian sekalipun ketika berlakunya peperangan. Hal ini berpandukan kepada firman Allah SWT:

﴿وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ٦١ وَإِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ٦٢ وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ٦٣﴾

“Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka kamu juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (61); Dan jika mereka bertujuan hendak menipumu, maka sesungguhnya cukuplah Allah (menjaga dan memberikan perlindungan) kepadamu. Dialah yang menguatkanmu dengan pertolongan-Nya dan dengan (sokongan) orang-orang yang beriman. (62); Dan (Dialah) yang mempersatukan antara hati mereka (yang beriman itu). Walaupun kamu membelanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan antara hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan antara (hati) mereka. Sesungguhnya Dia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (63).” (Surah al-Anfal: 61-63)

Islam mewajibkan agar mendahulukan perdamaian, sekalipun ketika menghadapi pencerobohan yang memaksa untuk berperang bagi mempertahankan agama dan negara. Namun, apabila pihak lain yang menceroboh, maka diwajibkan untuk menentang mereka.

Islam sama sekali mengharamkan daripada bertindak secara melampau, walaupun terhadap musuh yang menceroboh dengan melampaui batas. Hal ini disebabkan firman Allah SWT:

﴿وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ١٩٠﴾

“Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kalian, dan janganlah kalian melampaui batas (dengan memulakan peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.” (Surah al-Baqarah: 190)

Islam menerima hakikat wujudnya perbezaan bangsa dan bahasa, yang menjadi tanda kebesaran Allah SWT. Sebagaimana firman-Nya:

﴿وَمِنْ آيَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافُ أَلْسِنَتِكُمْ وَأَلْوَانِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِلْعَالِمِينَ٢٢﴾

“Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan kebijaksanaan-Nya ialah penciptaan langit dan bumi, dan perbezaan bahasa dan warna kulit kalian. Sesungguhnya yang demikian itu benar-benar mengandungi tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui.” (Surah al-Rum: 22)

Islam juga menegaskan wujudnya perbezaan dalam aspek ekonomi, namun diharamkan daripada melakukan penindasan terhadap sesama manusia dan wajib berkasih sayang antara satu sama lain tanpa menzalimi mana-mana individu.

Hal ini demikian kerana, perbezaan kedudukan ekonomi dalam kehidupan manusia yang bermasyarakat mempunyai hikmah tertentu. Khususnya apabila ia dihiasi dengan adab tolong-menolong sesama manusia dalam menggerakkan jentera perjalanan ekonomi, sekali gus mewajibkan adanya majikan dan pekerja, serta pembekal dan pengguna.

Allah SWT berfirman:

﴿أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ٣٢﴾

“Apakah mereka berkuasa membahagi-bahagikan) rahmat Tuhanmu? Kami telah menentukan antara mereka segala keperluan hidup mereka dalam kehidupan dunia ini, dan Kami telah meninggikan sebahagian daripada mereka atas sebahagian yang lain dengan beberapa darjat; agar sebahagian daripada mereka mendapat kemudahan dalam menjalankan kehidupannya dengan (bantuan) sebahagian yang lain. Dan rahmat Tuhanmu (yang meliputi kebahagiaan dunia dan akhirat) adalah lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan.” (Surah al-Zukhruf: 32)

Termasuklah sabda Rasulullah SAW:

‌رَحِمَ ‌اللَّهُ ‌رَجُلًا ‌سَمْحًا ‌إِذَا ‌بَاعَ، وَإِذَا اشْتَرَى، وَإِذَا اقْتَضَى.

“Allah merahmati seseorang yang bermurah hati jika dia menjual, (mempermudahkan urusan orang lain) ketika membeli, dan (mempermudahkan urusan) ketika menagih (hutang).” (Riwayat al-Bukhari 2076)

Allah SWT menegaskan kewajipan konsep tolong-menolong, sekalipun ketika berada dalam permusuhan. Hal ini ditegaskan oleh firman-Nya:

﴿…وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ٢﴾

“…Dan jangan sekali-kali kebencian kalian kepada suatu kaum kerana mereka pernah menghalangi kalian dari Masjid al-Haram itu mendorong kalian melampaui batas. Dan hendaklah kalian bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kalian bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan permusuhan. Dan bertaqwalah kalian kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksa-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya).” (Surah al-Ma’idah: 2)

Sejarah peradaban manusia menunjukkan hanya Islam sahaja yang berjaya menangani masyarakat majmuk yang terdiri daripada pelbagai agama dan bangsa. Perkara ini adalah berdasarkan firman Allah SWT:

﴿…وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ٤٠﴾

“…Dan sekiranya Allah tidak mendorong sebahagian manusia menentang pencerobohan sebahagian yang lain (kebenaran menentang yang salah), tentu sekali telah dirobohkan gereja-gereja (kaum Nasrani), rumah-rumah ibadat (kaum Yahudi), sembahyang-sembahyang dan masjid-masjid, yang sentiasa disebutkan nama Allah banyak-banyak padanya. Sesungguhnya pasti Allah akan menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah itu benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa.” (Surah al-Hajj: 40)

Secara tegas, berlakunya penindasan ketika tamadun awal sejarah Asia Barat akibat daripada perbezaan agama, walaupun sesama dalam kalangan Ahli Kitab agama samawi (Yahudi dan Kristian). Demikian itu berlaku apabila mereka berkuasa, sehingga bertindak membunuh dan merobohkan rumah ibadat yang bukan penganut agama mereka.

Hanya Islam yang memerintah sahaja memberikan hak kebebasan beragama, khususnya sebagaimana yang berlaku di Baitul Maqdis yang menjadi tanah suci bagi agama samawi tersebut.

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Bertarikh: 8 Safar 1443 / 16 September 2021