Anak Jamal Khashoggi Tuntut Saudi Kembalikan Jenazah

1273
Salah Khashoggi berjabat tangan dengan Mohammed bin Salman yang memberi ucapan takziah di Riyadh

Anak wartawan yang dibunuh, Jamal Khashoggi telah meminta pihak berkuasa Arab Saudi untuk mengembalikan jenazah ayah mereka supaya keluarga itu dapat menyempurnakan pengkebumiannya.

Khashoggi telah meninggal dunia di dalam konsulat kerajaan di Istanbul, dibunuh satu pasukan yang dihantar dari Riyadh pada 2 Oktober, suatu pembunuhan yang didakwa Presiden Turki, Erdgan sebagai, arahan daripada ‘peringkat tertinggi’ kerajaan Arab Saudi.

“Saya benar-benar berharap bahawa apa yang berlaku tidak menyakitkan baginya, atau ia cepat, atau dia meninggal dunia dengan aman,” kata Abdullah Khashoggi kepada rangkaian TV Amerika Syarikat ketika wawancara di Washington.

Saudaranya Salah berkata, “semua yang kita inginkan sekarang adalah untuk mengebumikannya di Al Baqi di Madinah bersama seluruh keluarganya,” merujuk sebuah tanah perkuburan di Arab Saudi .

“Saya membincangkannya dengan pihak berkuasa Saudi dan saya harap ia akan berlaku tidak lama lagi.” tambahnya

Salah memberitahu CNN bahawa jabat tangannya dengan Putera Mahkota Mohammed bin Salman sejurus sebelum beliau meninggalkan Arab Saudi disalah tafsir dalam media.

“Maksud saya tidak ada apa-apa, mereka hanya menganalisis keseluruhan keadaan … Saya faham mengapa mereka cuba melakukan itu. Mereka cuba mendapatkan maklumat yang banyak kerana mereka boleh keluar daripada apa-apa, Kami juga melakukan, Kadang-kadang mereka hanya tuntutan tidak berasas, kadang-kadang mereka tidak masuk akal, “katanya.