800,000 Belia Sukarela Sedia Lawan ‘Imperialis AS’

176

Korea Utara mendakwa bahawa kira-kira 800,000 orang mudanya telah menawarkan diri untuk perkhidmatan ketenteraan bagi memerangi Amerika Syarikat dan musuh-musuh lain.

Akhbar Rodong Sinmum melaporkan para sukarelawan berikrar untuk “memusnahkan sepenuhnya” musuh negara itu dan menyatukan kedua-dua Korea.

Mereka telah mendaftar dalam tentera pada acara anjuran kerajaan pada hari Jumaat.

Akhbar itu memaparkan gambar orang ramai menunggu dalam barisan panjang untuk menandatangani kesediaan mereka di tapak pembinaan dan beberapa tempat yang lain.

“Kira-kira 800,000 pelopor belia negara telah meningkatkan kesiapsiagaan, sekaligus menyertai perang untuk mempertahankan tanah air dan memusnahkan musuh, ” lapor tersebut pada hari Sabtu,

Sukarelawan muda terbabit berbuat demikian kerana bertindak balas terhadap tindakan provokatif oleh AS dan Korea Selatan..

“imperialis AS dan pengkhianat boneka yang ingin memusnahkan kemerdekaan dan hak untuk hidup dan berkembang Korea Utara,

“Sukarelawan belia bertekad untuk tanpa belas kasihan menghapuskan fanatik perang yang melakukan usaha terakhir untuk menghapuskan tanah air sosialis kita,” tambah laporan tersebut.

Menurut laporan itu lagi, pendaftaran beramai-ramai pada hari Jumaat dibuat sehari selepas Korea Utara melancarkan peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) Hwasong-17.

Dalam pada itu, Pyongyang mendakwa, peluru tersebut telah menempuh kira-kira 1,000km (620 batu) sebelum mendarat dengan tepat di lokasi yang telah ditetapkan di Laut Timur Korea, yang juga dikenali sebagai Laut Jepun.

Korea Utara berkata ia melancarkan Hwasong-17 sebagai tindak balas kepada latihan ketenteraan “provokatif dan agresif” yang dijalankan antara AS dan Korea Selatan. Pyongyang menganggap latihan bersama sebagai latihan oleh Washington dan Seoul untuk pencerobohan ke atas Utara.