Ribuan Kecam Penjajah Amerika

106

Ribuan orang Iraq yang berkabung mengecam “penjajah Amerika”, setahun setelah serangan drone Amerika Syarikat membunuh jeneral Iran Qassem Soleimani dan komandan militia Iraq, Abu Mahdi al-Muhandis.

Ulang tahun kematian mereka di Baghdad, membawa musuh-musuh besar AS dan Iran ke ambang perang, diingati pada hari Ahad di Iran dan oleh para penyokong di Syria, Lebanon, Yaman dan di tempat lain di Timur Tengah.

Jalan-jalan yang menuju ke Pusat Tahrir Baghdad dipenuhi dengan ribuan penunjuk perasaan yang berkumpul di lokasi sejak pagi Ahad.

Menghadapi para penunjuk perasaan, ketua Hashd al-Shaabi, Faleh al-Fayyad, berjanji akan membalas dendam terhadap mereka yang melakukan jenayah tersebut dan meminta tentera AS meninggalkan Iraq.

Para penunjuk perasaan mengangkat gambar Soleimani dan al-Muhandis, dan bendera Iraq, Hashd al-Shaabi atau Pasukan Mobilisasi Popular (PMF), yang mana al-Muhandis adalah pemimpin, dan puak Iraq yang lain.

Mereka juga membawa sepanduk dengan slogan yang menuntut penarikan tentera AS dari Iraq dan melaungkan pembalasan terhadap mereka yang melakukan pembunuhan itu – Sumber AJE