Pesawat Israel Serang Gaza

123

Pesawat tentera Israel telah menyerang sasaran di Jalur Gaza sebagai tindak balas terhadap dua roket yang ditembakkan dari wilayah Palestin, kata para pegawai.

Dalam satu kenyataan pada hari Isnin, tentera mengatakan jet pejuang menyerang sasaran Hamas, termasuk tempat untuk menggali terowong bawah tanah, beberapa di antaranya membentang ke Israel.

Tidak ada laporan segera mengenai kecederaan akibat serangan udara atau roket.

Tidak jelas siapa yang menembakkan roket itu. Hamas mempertahankan gencatan senjata tidak rasmi dengan Israel, tetapi Israel menganggap kumpulan itu bertanggungjawab atas sebarang kebakaran yang berpunca dari Gaza.

Sementara itu, Hamas menuduh Israel gagal menunaikan kewajiban gencatan senjata, termasuk meringankan sekatan yang melumpuhkan di wilayah Palestin, dan memungkinkan untuk infrastruktur berskala besar dan projek penciptaan pekerjaan.

Israel dan Hamas telah bertempur tiga kali sejak kumpulan militan Islam merampas kekuasaan kawasan pantai pada tahun 2007.

Meskipun tidak ada konfrontasi besar yang terjadi sejak tahun 2014, sering terjadi pertengkaran dan pergaduhan antara kedua belah pihak.

Walaupun serangan roket militan dan artileri pembalasan Israel serta serangan udara sering terjadi, serangan itu sebahagian besarnya telah diturunkan dalam beberapa bulan terakhir akibat wabak coronavirus di kedua wilayah.