12,400 Dijangkiti Selepas Suntikan Vaksin

510

Lebih 12.400 orang di Israel dilaporkan dijangkiti setelah menerima vaksin Pfizer COVID-19, menimbulkan keraguan terhadap keberkesanannya, walaupun dilaporkan 95 peratus berjaya dalam ujian klinikal Tahap III.

Ini boleh menjadi tanda bahawa keberkesanan vaksin tidak semestinya sama dengan data dari eksperimen, yang dipengaruhi oleh banyak elemen seperti persekitaran eksperimen dan populasi yang diuji, kata beberapa pakar.

Lebih penting lagi, para pakar memberi amaran bahawa vaksin bukanlah ubat mujarab. Orang ramai harus mengetahui bahawa cara yang paling berkesan ialah memakai topeng dan pakaian pelindung, kata mereka.

Kementerian kesihatan Israel menguji 189,000 orang setelah mereka menerima vaksin Pfizer dan 6.6 peratus orang, termasuk 69 yang telah menerima dua tembakan, masih diuji positif untuk COVID-19, menurut laporan media.

Satu dos vaksin Pfizer COVID-19 muncul “kurang berkesan daripada yang kita sangka,” dan juga lebih rendah daripada yang disarankan oleh Pfizer, kata pesuruhjaya koronavirus Israel Nachman Ash sebelumnya kepada media pada hari Selasa.

Pfizer mengatakan bahawa satu dos vaksinnya sekitar 52 peratus berkesan, lapor media.

Pemerintah Israel sebelumnya mengumumkan rancangan untuk memvaksinasi 5.2 dari sembilan juta penduduknya pada bulan Mac. Sehingga Selasa, lebih daripada dua juta telah divaksinasi, lapor media tempatan.

Presiden Persatuan Industri Vaksin China, Feng Duojia, mengatakan kepada Global Times pada hari Khamis bahawa ada kemungkinan bahawa penerima vaksin dijangkiti sebelum mereka mengalami kekebalan.

Daripada mencegah penerima sepenuhnya dijangkiti, fungsi utama vaksinasi adalah untuk mengurangkan kadar kejadian atau mencegah penerima daripada mendapat gejala serius, Feng menjelaskan.

Biasanya, diperlukan 14 hari untuk vaksin untuk membina imuniti yang berkesan dalam tubuh penerima.

Menurut laporan media, dalam dua minggu setelah dosis pertama, penerima di Israel menunjukkan kadar jangkitan serupa dengan mereka yang belum mendapat tembakan. Tetapi mereka yang diberi vaksin mula menunjukkan 33 persen lebih sedikit jangkitan baru daripada yang lain selepas dos kedua.

Perbezaan antara dunia nyata dan persekitaran eksperimen, seperti skala peserta dan sama ada penerima terus memakai topeng setelah suntikan, juga dapat menyebabkan ketidaksesuaian hasil, menurut para ahli yang dicapai oleh Global Times.

Apa-apa vaksin, setelah disetujui untuk digunakan, akan melalui penilaian lebih lanjut yang dijuluki sebagai “Ujian klinikal Tahap IV” pada massa orang yang menerimanya untuk mempelajari keselamatan dan keberkesanannya lebih lanjut, menurut Feng.

Kaedah yang paling berkesan untuk mencegah jangkitan coronavirus masih merupakan langkah perlindungan fizikal, seperti memakai topeng dan pakaian pelindung, kata para pakar.

Beberapa negara bergantung pada vaksin sebagai penyelamat hidup kerana mereka telah mencuba semua langkah lain tetapi gagal. Tetapi vaksin bukanlah ubat mujarab, kata para pakar – Globaltimes